Nollatuntisopimus / muu vaihtelevan työajan työsopimus (englanniksi)

Miten vaihteleva työaika toimii?

Vaihteleva työaika tarkoittaa järjestelyä, jossa työntekijän työaika vaihtelee työsopimuksen mukaisen vähimmäismäärän ja enimmäismäärän välillä tai työntekijä sitoutuu tekemään työtä työnantajalle töihin kutsuttaessa. Jos on sovittu, että viikoittainen työaika vaihtelee esimerkiksi 10–20 tunnin välillä, kysymys on vaihtelevasta työajasta.

Nollatuntisopimus on vaihtelevan työajan työsopimuksiin luokiteltava erityistapaus, jonka mukaan työnantaja ei takaa mitään työtunteja ja kutsuu työntekijän ainoastaan tarpeen mukaan töihin.

Vaihtelevaan työaikaan tulee olla perusteet

Työnantajan aloitteesta tehtäville nollatuntisopimuksille ja vaihtelevan työajan sopimuksille tulee olla perusteet. Työvoiman tarpeen on oltava aidosti vaihteleva – jos työvoiman tarve on tietyn tuntimäärän osalta kiinteä, sopimukseen on taattava ne työtunnit minimityöajaksi. Sopimusta tulee työvoiman tarpeessa tapahtuvan kasvun perusteella myös päivittää tarvittaessa.

Jos aloitteen vaihtelevaan työaikaan tai nollatuntijärjestelmään on tehnyt työntekijä, sopimuksen saa tehdä kiinteän työvoiman tarpeen määrästä riippumatta.

Sopimuskoneessa on huomioitu työlainsäädännön rajoitukset

Sopimuskoneen nollatuntisopimuksen mallissa on otettu huomioon työsopimuslain ja muun työlainsäädännön asettamat vaatimukset työsopimuksille. Voit laatia sillä vaivattomasti nollatuntisopimuksen tai muun vaihtelevan työajan sopimuksen.

Sisällöt ovat juristiemme laatimia ja muuntuvat valintojesi mukaan. Kysymyksessä ei ole siis yksittäinen nollatuntisopimuksen pohja tai lomake, vaan älypohja, jolla laadit sopimuksesi helpommin. Tulostamisen ja siihen liittyvän vaivan välttämiseksi käytössäsi on Sopimuskoneen sähköinen allekirjoitus, jolla sekä työnantaja että työntekijä voivat hyväksyä sopimuksen jälkikäteen todistettavalla tavalla.

Tämä malli on englanniksi, mutta sama malli on Sopimuskoneessa erikseen myös suomeksi.


--------------------

Zero-Hour Contract

What does “variable working hours” mean? What about a zero-hour contract?

Variable working hours refers to an arrangement whereby the employee's working hours vary between a minimum and maximum amount under the employment contract, or a working hours arrangement in which the employee undertakes to perform work for the employer when separately asked to do so. If it has been agreed that the weekly working hours vary from, for example, 10 to 20 hours, it constitutes a variable working hours contract.

The zero-hour contract is a special case of variable working hour contract, according to which the employer does not guarantee any working hours and only invites the employee to work as necessary.

Variable working hours and zero-hour contracts must be justified

Regulation of zero-hour contracts, as well as other variable working hour contracts, was tightened in 2018. Agreement on variable working hours may not be made at the employer’s initiative if the employer’s labour need to which the agreement relates is fixed. In other words, a zero-hour contract cannot be made for no reason in particular or “just in case”.

There are no restrictions on agreeing on variable working hours on the employee’s initiative.

What is the easiest way to draw up a zero-hour agreement?

You can effortlessly draw up a zero-hour contract or other employment contract with variable working hour terms for your needs with Sopimustieto. In the best-case scenario, you can create a signature-ready contract with just a few mouse clicks – our meticulously drafted standard terms are easy to adapt to your situation. This is not a traditional template or model form, but a smart zero-hour contract template that includes terms and standard contents for hundreds of different templates.

Hundreds of our corporate customers are already drawing up their employment contract documents with Sopimustieto. For example, more than 2,500 employment contracts have been drawn up in the service.

A contract model that adapts to hundreds of situations

Sopimustieto contains model terms drawn up by our lawyers, not just for working hours, but also for dozens of other essential aspects of employment contracts. Our standard terms are based on the Employment Contracts Act, Working Hours Act and other employment legislation. Click on the suitable content for your contract from the following, for example:

  • Duration of employment
  • Trial period
  • Remote work opportunities
  • Annual holiday
  • Notice period
  • Confidentiality

If you like, you can modify our standard terms to suit your circumstances or add your own terms.

How can the employee accept the employment contract I have drafted using Sopimustieto?

You can invite the other party to view your contract in Sopimustieto with an SMS or email. They can accept the offer with an electronic signature, which belongs to our service.

How is my contract archived?

In Sopimustieto, all of your agreements are automatically archived on your company’s Agreement Account, so you can easily find them afterwards and they will not disappear. The employee also receives their copy of the contract conveniently in digital form.

Employer: there is no permanent justification for variable working hours

Variable working hours are often in the employer's interests, because they reduce the risk of having to keep the employee at work when there is no actual work available. If there are many such moments (or days), a zero-hour contract or other arrangement is indeed justified.

But even if variable working hours were justified in the first place, they must be given up if the situation changes. If the actual working hours over the preceding six months demonstrate that the agreed minimum working hours do not correspond to the employer’s actual need for labour, the employer must, at the employee’s request, negotiate an amendment to the working hours clause to correspond to the actual need.